Gratis verzending vanaf €100

LOGO_SYMBIO_TRANSPARANTE_ACHTERGROND

Waarom iedereen omega 3 zou moete bijnemen

Intro

In deze blog hebben we het over de essentiële vetzuren omega 3 en omega 6. In welke voeding vinden we deze terug?  En wat is hun effect op het lichaam? Ook benadrukken we dat een aanvulling van omega 3 in de dagelijkse voeding een gunstig effect kan hebben.

Essentiële vetzuren

Eerst en vooral dienen we te begrijpen wat deze essentiële vetzuren precies doen in het lichaam. Zowel omega 3 als omega 6 behoren tot de essentiële vetzuren. Deze kunnen niet door het lichaam worden aangemaakt terwijl we ze wel nodig hebben om normaal te kunnen functioneren. Het is dus noodzakelijk om ze via de voeding in te nemen.

Omega-3-vetzuren zijn te vinden in voedingsmiddelen als zalm, tonijn, lijnzaad, hennepzaad en walnoten. Omega-6 vetzuren zitten vooral in plantaardige oliën zoals zonnebloemolie, saffloerolie en teunisbloemolie.

Een derde categorie, de omega-9 vetzuren,  vinden we vooral terug in olijfolie. Zij kunnen echter makkelijk uit de andere omega-vetzuren aangemaakt worden en vallen dus strikt gezien niet onder de noemer essentiële vetzuren.

De effecten van omega 3 & 6 op het lichaam

Omega 3 en 6 hebben beiden een positief effect op het cholesterolgehalte. Het zijn onverzadigde vetzuren en kunnen bijdragen tot een daling van het cholesterolgehalte.

Daar waar omega 3 ontstekingsremmend werkt zien we bij omega 6 ook een negatieve kant, met name een ontstekingsbevorderend effect.

Waarom iedereen zijn omega-3-inname moeten verhogen.

Omdat omega 6 ontstekingsbevorderend werkt, is het noodzakelijk om een goede balans te vinden. Algemeen wordt aangenomen dat een goede ratio tussen omega-6-zuren en omega-3-zuren zich moet bevinden tussen  3:1 en 5:1. 

Als we echter het dagelijkse voedingspatroon onder de loep nemen, stellen we vast deze verhouding niet wordt gehaald. Door het veelvuldig gebruik van plantaardige olies (o.a. in verwerkte producten zoals koeken en chips en tijden het koken) krijgen we doorgaans meer omega 6 binnen dan goed voor ons is. In het huidige voedingspatroon ligt deze ratio in de orde van 10:1 tot zelfs 30:1 voor omega 6:omega 3.

Om de verhouding terug in evenwicht te brengen moet dus ofwel de omega-6-inname naar omlaag of de omega-3-inname naar omhoog.

Gezien omega 6 zo veel gebruikt wordt, is het meer haalbaar om omega 3 bij te nemen dan omega 6 te elimineren. Al is het maar om de transitie te overbruggen naar een verlaagde omega-6-inname.

Nog steeds worden er in tal van landen en universiteiten onderzoeken gedaan over de gunstige werking van essentiële vetzuren, voornamelijk omega 3. Steeds weer komt men terecht bij de stelregel dat deze vetten niet mogen ontbreken in de dagelijkse voeding en dat het streven naar een ideale balans ervan noodzakelijk is.

Winkelwagen